Cofib-Neerpelt

Vanaf 2002 heb ik, meestal samen met mijn vrouw, de filmweekenden in Dommelhof in Neerpelt beleeft. Men noemde in Vlaanderen deze filmweekenden, filmseminaries. Het filmweekend begon op vrijdagavond tot en met zondag eind van de middag. We bleven op het terrein van Dommelhof ook slapen. Het waren geweldige bijeenkomsten van cinefielen uit Vlaanderen en Nederland. Cofib werd twee keer per jaar gehouden, een in het voorjaar de andere in het najaar. Ik ging alleen in het voorjaar (april/mei). Reden: in het najaar waren de onderwerpen voor mij niet zo interessant, thema's als 'western, musical en sciencefiction'. Achteraf gezien misschien een gemiste kans. Cofib stopte in 2017.

Ik ging, voordat we jaarlijks de Cofib filmweekenden bezochten, vanaf 1992 tot en met 2003 naar de 'Filmweekenden in Oudenbosch'.

Cofib weekenden  (1980-2017)

De prachtige filmzaal van Dommelhof

Hieronder de Cofib filmstudieweekenden vanaf 3-4 oktober 1980 t/m 17-19 november 2017 gehouden in Dommelhof. 

Cofib 1: 1980 Thema: De film tot heden. In oktober werden de volgende films vertoond en besproken. Que Viva Mexico! (Eisenstein), De man met de Camera (Vertov), Misère au Borinage (Storck/Ivens), Meeuwen sterven in de haven (Verhavert/Michiels) en Alphaville (Godard).

Cofib 2: 1981 Thema: Der Junge Deutsche kino. In maart werden de volgende films vertoond en besproken. Laufen Lernen (Bruckner), Die Unterdrückung der Frau ist vor allem an dem Verhalten de Frauen selber zu erkennen (Costard), Alice in der Städten Alice in der Städten (Wenders), Schatten der Engel (Schmidt/Fassbinder)

Cofib 3: 1981 Thema: De Poolse film. In begin september werden de volgende films vertoond en besproken. Kontrakt (Zanussi), Index (Kijowski, Stalker (Tarkowsky), Pratende Hoofden Standpunt van de Bewaker, Murazj e.a. (Kieslowski).

Cofib 4: 1982 Thema: Schrifturen van de film. Van 7-9 april 1982 werden de volgende films vertoond en besproken. Die Ortliebschen Frauen (Bondy), Der junge Törless (Volker Schlöndorff), Reporters (Depardon), Wie zingt daar zo? (Sijan).

Cofib 5: 1982 Thema: Narratieve strukturen. Van 3-5 december 1982 werden de volgende films vertoond en besproken. De Stilte rond Christine M. (Gorris), Glissements progressifs du Plaisir (Robbe-Grillet), La Notte (Antonioni), The Lady Vanishes (Hitchcock), Prova d'Orchestra (Fellini).

Cofib 6: 1983 Thema: Film en maarschappijstrukturen. Van 25-27 maart 1983 werden de volgende films vertoond en besproken. Nuit et Brouillard (Resnais), Metropolis (Lang), Tjapaev (Vassiliev's), Tokyo Story (Ozu), Un Chant d'Amour (Genet), Playtime (Tati).

Cofib 38: Thema: 'Filmdebuten'. In april 2002 voor het eerst naar Neerpelt. Ik dacht iets van filmkijken te weten en redelijk films kon duiden. Maar ik realiseerde me dat, na deze eerste Cofib, voor mij alles opnieuw zou beginnen. Wat een verdieping, het was echt hogeschool filmanalyse!

Cofib 45: In december 2005 ging er een seminarie door als hommage aan prof. André Vandenbunder genoemd "Tussen buik en brein".

Cofib 46: In april 2006 onderzocht men de Zuid-Afrikaanse cinema.

Cofib 48: In april 2007 seminarie rond de Chileense film "Chile con filme". Dit seminairie wil, via een overzicht van de Chileense filmgeschiedenis met gevestigde waarden als Raul Ruiz, Patricio Guzman en Alejandro Jodorowsky ook een reflectie zijn over deze 'Nuevo Cine Chileno'. De acht vertoonde films vormen een evenwicht tussen Chileense filmklassiekers en de Nieuwe Chileense producties. Was weer een mooi weekend.

cofib48

COFIB 49: In november 2007 ging het filmseminarie over "De Musical". Zebracinema organiseert i.s.m. de Vlaamse Dienst voor Filmcultuur het 49e COFIB- filmseminarie dat volledig in het teken zal staan van de musical. Na een zeer geslaagde najaarseditie van 2006 rond de western wordt dit jaar een ander verloren genre vanonder het stof gehaald en omkaderd met maar liefst 9 films en 6 lezingen van o.m. vaste COFIB-waarden Karel Deburchgrave en Marc Westermann.

Cofib 50: In april 2008 ook naar Neerpelt. Thema: Japanse film.

Cofib 51: In november 2008 was het thema: "The shape of man to come". Science fiction is extrapolatie. Er wordt voortgeborduurd op een werkelijk historisch, biologisch, technologisch, enz. gegeven. Daarin is het ook onderscheiden van aanverwante genres, fantasie en huiver kunnen, maar het bovennatuurlijke wordt meestal gemeden.

Cofib 52: In april 2009. "Over beeldenvangers en lichttovenaars" met het boek "The Other Director" van Gerlinda Heywegen. Het centrale thema handelde over de Director of Photography (DOP) in samenwerking met filmfestival Open Doek en SKRIEN-redacteur Gerlinda Heywegen. Verder werkten mee: Adri Schrover en Jean-Paul de Zaeytijd. Andere gastsprekers waren André Waardenburg en Jan Salden. En wat is een weekend over DOP’s zonder de aanwezigheid van de grootmeesters zelf? Op zaterdag 25 april ontvangt Gerlinda Heywegen Adri Schrover (El Olvido, Calimucho) en Jean-Paul De Zaeytijd (Voleurs de chevaux, Eldorado) en praat met hen honderduit over hun werk.

COFIB 53: In november 2009 was het thema: Strip en film".  N.a.v. het jaar van de strip staat dit seminarie volledig in het teken van strip en film. Samen met Pascal Lefèvre, doctor in de Sociale Wetenschappen met het allereerste proefschrift over strips in het Nederlandse taalgebied, en de Vlaamse Dienst voor Filmcultuur stellen we een driedaags programma samen van kortfilms, klassieke serials, films over superhelden en ‘gewone' mensen, manga en japanse live-action, dit alles omkaderd door een ruim aanbod van lezingen door vooraanstaande gastsprekers uit binnen- en buitenland.

Cofib 54: In april 2010. Yolda. Turkse cinema & migratie. In dit seminarie wordt nagegaan welke invloeden filmmakers met Turkse roots ondergaan in het scheppen van hun films. In samenwerking met het onderzoeksproject Cinema en diaspora van de Universiteit Antwerpen richt dit seminarie zich vooral op de migratiegolf in de vroege en hedendaagse Turkse filmindustrie.

Cofib 55: November 2010. The Road Movie. Men laat het licht schijnen op de wereld van ronkende motoren en smeltend asfalt in vintage road movies als Two-Lane Blacktop en klassiekers in het genre zoals Bonnie and Clyde en Easy Rider. Verder aandacht voor het verschijnsel Roadmovie als kind van twee naoorlogse fenomenen: de bouw van de grote transcontinentale autowegen en de opkomst van de rusteloze reizende generatie jongeren. Charles-Antoine Bosson en Wendy Everett ondersteunen het geheel met deskundige toelichtingen.

Cofib 56: Mei 2011. India, Cinema en migratie. Deze keer een samenwerking met het onderzoeksproject Cinema en diaspora van de UA. Daarbij zijn als buitenlandse sprekers Dr Rajinder Dudrah (Universiteit Manchester) en Kaleem Aftab (filmjournalist The Independant) uitgenodigd. Verder verlenen Francis Laleman, Iris Vandevelde en Mayke Vermeren hun medewerking aan dit symposium.

Cofib 56 neerpelt

Cofib 58: In april 2012 ook naar Neerpelt. Thema 'De Joodse diaspora en film'.

cofib58 2

Cofib 60: 26-28 april 2013 wederom met Anja en ook Miriam van den Brink was erbij. Het thema was deze keer 'Van Casablanca tot Caïro: De cinema van Noord-Afrika'. Met o.a. Dana Linssen en Kevin Smets als sprekers.

Cofib 60 1

Cofib 63: Thema: De kleurenfilm. Naar aanleiding van de 100e verjaardag van Technicolor viert COFIB-63 de kleurenfilm. Filmweekend gehouden op 20-22 november 2015. Voor programma en film, kijk hier verder .

Laatste Cofib (nr. 65 - 2017)

Dit laatste weekend van de COFIB-filmseminaries had als thema: 'laatste films'. Ik was er samen met mijn broer en cineast Peter en zijn zoon Ledjaar. Ook Wim Franssen en Miriam van den Brink waren er. Volgens mij heeft hij alle filmweekenden meegemaakt. Altijd gezellig om bekende tegen te komen. Het gaf iets extra's voor mij bij dit laatste Cofib filmweekend.

Door het wegvallen van de provinciale ondersteuning was deze 65e editie ook de allerlaatste COFIB-editie. Dat is bijzonder jammer, want de filmprogrammering en de lezingen waren opnieuw voortreffelijk én de belangstelling was groot.

Erg toepasselijk kozen organisatoren Zebracinema en Cinea er voor deze laatste editie voor enkele grote filmmakers en acteurs te eren door hun laatste film te tonen: Fassbinders Querelle (1982), Edward Yangs Yi Yi (2000), Ozu's An Autumn Afternoon (1962), Buñuels Cet obscur objet du désir (1977) … Het was een einde in schoonheid.

Gedenkwaardig (Cofib 50)

Het meest gedenkwaardig weekend in Neerpelt was voor mij wel die van april 2008, toen vond de 50e COFIB plaats. Deze editie stond in het teken van de Japanse film met centraal het werk van de Japanse cineaste Naomi Kawase met haar film Mogari no mori of The Mourning ForestVanuit deze film wordt op basis van vergelijkende, esthetische en inhoudelijke criteria een aanvullend programma samengesteld van lezingen en films die een dialoog kunnen aangaan met het oeuvre van Naomi Kawase.

Dana Linssen, toen nog hoofredacteur van de Filmkrant, gaf een uiterst boeiende lezing over het onmetelijke groen in Naomi Kawase’s (1969) adembenemende The Mourning Forest. Een aardse meditatie over rouw en verlossing. Ook de vader van Dana, die een Nederlandse acteur is, voerde een performance op met aarde die hij op tafel gooide en heel theatraal takken in die aarde stak. Hij declameerde gedichten. Zijn opvoering liep naadloos over in de presentatie van Dana. The Mourning Forest is een spirituele film die dat jaar ook als openingsfilm van het Boeddhistisch Filmfestival in Limburg was uitgekozen. Als ik aan dat weekend terugdenkt kan het niet anders zijn dat film je ook kan verrijken.

De Filmclub heeft The Mourning Forest vertoond op 22 september 2009. Tot 2023 heb ik als programmeur zes films van Naomi Kawasi vertoond nl. Shara (2003), The mourning forest (2009), Still the water (2015), An (2016), Radiance (2018) en True Mothers (2020). In dit filmweekend zag ik ook Tarachime (2006). Kijk ook eens Katatsumori (1994).

Cofib 50 1