Techniek

Zonder apparatuur geen beeld op het doek. De techniek dus, die moet optimaal zijn. Deze is de afgelopen jaren sterk veranderd in het bioscoop/filmhuis wereldje. De Filmclub startte in 1994 in het City theater met film op 35mm. Later werd dat digitaal (DCP).


2 stuks Philips FP4 35mm projectoren met non-rewind

Het was letterlijk handwerk om de filmaktes aan elkaar te plakken en om de apparatuur up-to-date te houden. In de cabine van het City theater stonden twee Philips FP4 35mm projectoren. Oudjes maar nog goed om mee te projecteren. Afhankelijk van het filmformaat (widescreen of scoop) moest de lens worden verwisseld. (Hier een technisch filmpje over een FP5 projector)


Ik hier 35 mm film aan het monteren (2003)

Ons begin

In de beginjaren zorgde het City theater voor de techniek. In januari 2003 stopte men daarmee en moesten we het zelf gaan doen. Ik en Anja zorgden voor de boekingen en de montage van de film en Frans Schüller demonteerde de film en onderhield de projector. De eerste film die we zelf moesten monteren (5 januari 2003) was 'The Goddess of 1967' die bestond uit 6 aktes. Dat deden Anja en ik telkens op zaterdag, een paar dagen voor de vertoning. Mocht er iets fout gaan dan hadden we nog tijd om dat te herstellen.


Frans Schüller demonteerde de 35mm film


Ik aan het monteren met jas aan, zo koud was het in de filmcabine in de winter

De technische cabine was dan natuurlijk niet verwarmd en moesten we in de winterperiode onze jassen aanhouden en brachten we ook een kacheltje mee want zo´n voorbereiding vergde, zeker in het begin wel enkele uren. We legden de film ook al in de projector en zorgden dat de goede lens was gemonteerd.

35mm

De 35mm film werd door het filmtransport in de nacht aangeleverd in het voorportaal van cafe De Beurs. De film kwam van een ander filmtheater en moest nadat wij die hadden vertoond weer naar het volgende filmtheater. Het was een doos waar alle akten in zaten en soms twee dozen als de film uit meer dan 6 akten bestond. Het was een hele toer om die zware dozen naar de cabine te brengen. De trap van de foyer naar de cabine was steil en smal. Na vertoning moesten we de film weer demonteren en de goede akten in de goede doos doen. We hebben 1 keer meegemaakt dat er een akte niet in de goede doos was geplaatst bij het vorige filmtheater. Daar kom je pas tijdens projectie achter, en dat is even schrikken. Dat gebeurde op 5 februari 2002 bij 'Der Krieger und die Kaiserin' van regisseur Tom Tykwer. Omdat we de film goed kenden werd direct ingegrepen en gaf ik uitleg aan het publiek dat er een akte was verwisseld. Het is natuurlijk raar dat in de film iemand uit het ziekenhuis komt terwijl je 20 minuten later pas ziet hoe dat is gekomen. Het publiek nam het heel sportief op.


Anja verzorgde het technisch logboek


Logboek met frames en verzendstickers

Scan The Goddess of 1967 6 aktes 05 01 2003 kl
Hier zo'n frame van de film 'The Goddess of 1967' (Scoop, 6 aktes, 05-01-2003)

Anja en ik hielden een technisch logboek bij met gegevens over de film. Bij het monteren van de film hielden we ook telkens enkele frames van de film over die in het logboek werden geplakt. De eerste frames waren meestal erg beschadigd en zaten ook vol met plakband. Het logboek werd door Anja netjes bijgehouden.

Nieuwe drager

35mm film, het materiaal waar vanaf de pionierstijd van de film de meeste films op werden geschoten, is sinds 2012 vervangen door digitale content (DCP). Het was niet mogelijk om een DCP projector te installeren in het City theater. Het was gewoonweg te duur. Dat wil zeggen dat we geen films meer konden ontvangen en we dus over moesten gaan op DVD/Blu-ray vertoningen. Dat gebeurde vanaf 6 april 2010 met de film Das Weisse band van Michael Haneke.


Om een film te kunnen vertonen moesten de akten wel eerst aan elkaar geplakt worden.

Vanaf dat moment projecteerden we de films in het City theater met een beamer. De eerste professionele beamer werd gehaald bij een leverancier in België, want we wilden zien hoe de projectie-kwaliteit was voordat we overgingen tot koop. Het enige nadeel van projecteren met een beamer was dat we geen recente films konden programmeren en dat was jammer. Maar we moesten door.


Dvd/blu-ray vertoning in de zaal (City 2011)

We merkten dat ons publiek daar niet echt moeite mee had. We hebben dus vanaf 2010 tot eind 2018 in het City theater geprojecteerd met DVD/Blu-ray. De beamer konden we ook gebruiken om films te vertonen in de kleine zalen van ’t Spectrum, Het Gasthuis en tijdens OPEN DOEK. Dat laatste was ook niet verkeerd want nu spaarden we veel geld uit omdat we geen apparatuur hoefden te huren.

DCP

Na onze overstap van het City theater naar de nieuwe podiumzaal van ‘t Spectrum maakten we een hele stap vooruit in kwaliteit. We hadden enkele bezoeken afgelegd naar andere filmhuizen om informatie in te winnen over de nieuwe DCP projectie.


Installeren van de projector in 't Spectrum

Zo bezochten we de Pul in Uden en De Blauwe Kei in Veghel. Het is vermeldenswaardig dat ik jaren gelobbyd heb bij de politiek om een DCP projectie gedaan te krijgen voor de nieuwe podiumaccommodatie, en dat is gelukt mede door inzet van anderen. Daardoor kan de Filmclub weer recente films programmeren in onze hoofdlocatie de podiumzaal van ‘t Spectrum. DCP projectie is vanaf 2010 de standaard in alle bioscopen en filmhuizen. 


Afstellen van het beeld (september 2018).

En dit is het geworden een BARCO 2k DCP projector. Daar kan de Filmclub voorlopig vele jaren mee vooruit.